Mégis mozog

Minden ami mozog és elfér a képernyőn.

Friss topikok

  • Smileykiller (törölt): Ki csinálta ezt?Durva.Aztán a csoki is......Szia nyuszi...... (2009.02.12. 19:03) Is George Clooney gay?
  • Rkka: Üdv, Smileykiller, és én még azt hittem, hogy senki sem olvasta a bejegyzést! Szeretettel ajánlom ... (2008.12.25. 22:35) Passz
  • kiskicsicsiga: tv2.hu/2008-05-03/Hal_a_tortan_-_idilli_vacsora_Istvannal/ Hogy lehet Tüncike ilyen bunkó? mindent... (2008.05.05. 09:06) A hal neve: Tünde
  • Joker: igaz.. ez a baj, ha az ember blogot olvas, könnyű megfeledkezni róla, hogy ez egy napló.. dehát ha... (2008.01.04. 00:30) Frankómondók - Macskafogó 2.
  • human: na ez jó volt (2007.05.05. 00:24) Sunshine - Chris Cunningham napszemüvegben

Linkblog

To let forever be (Tartsd életben!)

2007.03.02. 18:23 | Rkka | 5 komment

  

A VH1-on valami elromlott az elmúlt két évben. Tulajdonosai minden jel szerint létrehoztak egy külön csatornát a 60-as, 70-es és 80-as évek legjobb klipjei számára (VH1 Classic), hogy több hely maradjon lejárt szavatosságú MTV-s produkcióknak (amiket persze soha-soha nem lehet megunni: The Osbournes, Beavis & Butthead, I Want A Famous Face), valamint Paris Hiltonnak az eredeti csatornán. A program ettől valaki számára valószínűleg érdekesebb lett, valakinek meg unalmasabb.

De mért nem lehetett úgy hagyni rajta mindent, ahogy sokáig oly jó volt?

Minél több klip születik az évtizedek során, annál több hely kell nekik, és értelemszerűen a zenecsatornák egyre újabb, tematizált klónjait hívják életre – lásd VH1 Soul, VH1 Country, VH1 Uno (latin), VH1 MegaHits, és-a-többi. Külföldön értelemszerűen, mert állandóan számolni kell a megváltozó célközönséggel, új célközönség-szegmensek bevonásával és a régiek megtartásának lehetséges módjával. A világ zenetévéinek egészen nagy hányadát birtokló Viacom gondol (vagy inkább számít: a tulajdonában álló MTV Networks Internationalhez tartozó csatornák európai célcsoportjának vásárlóereje több mint 400 milliárd euró) azokra is, akik ismernek egy régi, 50 Cent nélküli világot.

Külföldön tehát nagy becsben maradnak a letűnt korok klipjei is, nem úgy, mint Magyarországon. Látszólag, persze, nem elsősorban művészeti értékük, hanem fogyasztóvonzó erejük miatt, márpedig a magyar piac igen kicsi – de ezen túl nem lehetséges, hogy azért is, mert a régi klipek odaát a mindennapi kultúra elengedhetetlen részei? Mert hiányoznának a fogyasztóknak, akik felnőttek rajtuk?

Mondjuk, kinek mi, nekem kevés magyar klip hiányzik a régiek közül, de vicces lenne egyszer-egyszer elcsípni a Neoton Famíliát színes harisnyákban, Katona Klárit a gyöngyös frizujával, vagy Nagy Ferót talpig lurexben, ahogy azt énekli, hogy „a diszkóklubban szóól már a zene!” Vagy mekkora lenne, ha a gyulafirátóti tojás is végiggördülne néha a képernyőn… Óriási.

De pontosan mi a fenét akarnak, és lehet eladni a régi klipekkel? A régizene-tévék esetében nehezen értelmezhető a termék fogalma is: a videoklip, a zenecsatorna, vagy a klipek között látható reklámokban bemutatott holmik azok? A zenetévék terjeszkedésében és kínálatuk bővülésében ráadásul van még egy nagy ellentmondás: az elmúlt másfél-két évben hatalmas szerephez jutottak a videoletöltésre szakosodott internetes oldalak, amelyeken a nap bármely szakában hozzáférhető szinte minden klip, amelyekre a zenetévéken hiába várna valaki (?) esetleg hetekig, hónapokig is.

            Komolyan idegesít, hogy a VH1 mennyit kaszálhat azon a pár hirdetésen, amelyek a programban alig észrevehetően bújnak meg, és jóformán nem is lehet érteni, mit akarnak (főleg lengyelül). Miért éri meg életben tartani a múlt reménységeit? Hol a biznisz?

            Rokker Zsoltival szólva: Mama, hol a zsé? Ne mondja, hogy a zé után!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megismozog.blog.hu/api/trackback/id/tr4541957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

schultze · http://inglobwetrust.blog.hu 2007.03.07. 12:43:46

Szeretném jelezni, hogy a hazai ante-rendszervaltas zenevel az a foproblema, hogy nagyon rossz. Ezt belattak azok is nagyjabol, akik akkoriban szerettek.
Kicsi orszag, de futhatna benne egy szintipop radio vagy egy szakallas metál tv műsor.
de magyar (kiadok altal futtatott) '80-as évekre, úgy en-bloc aligha van igény.

persze, tudom, a kft meg az illes neha kurva jo volt.

Rkka 2007.03.08. 16:28:39

Drágám, nekem a magyar, kiadók által futtatott poszt-rendszerváltás zene se hiányzik, csak az van a tévében! Néhány kirívó esetben pedig azt kell, mondjam, hogy akkor inkább a "Zakatol a vonat"!
Bizonyítékul lásd alább a "How does it feel like..." -kezdetű bejegyzést.

schultze · http://inglobwetrust.blog.hu 2007.03.20. 18:20:19

értem értem.

van olyan videokllipp a rendszerváltáselöttről, ami nem 100 ft-ból készült?
pl. amiben úgymond ritmusra vágnak?
vagy van korreográfia...

amúgy találtam egy gyöngy zenét, klippről persze szó sincs.

www.youtube.com/watch?v=n4IkBpXhWKQ&feature=RecentlyWatched&page=1&t=t&f=b

Rkka 2007.03.21. 21:15:18

Köszönjük szépen a linket!
Figyelmedbe ajánlhatom az LGT Ringasd el magad!-klipjét, ami ma is simán elmenne (úgy, ahogy a VH1-os classic klipek), vagy a Beatrice Zakatol a vonat-ját tényleg, ami jó kis MagyarTV-s burleszk, és pont attól klassz, hogy nem vették komolyan.
Azt gondolom, az akkori körülményeket tekintve a szoc. éra klipjei igenis arcpirítóan nagy pénzekből készültek, és mindenki hülyére itta meg bulizta magát forgatás közben (nézz meg egy Szikora Robi klipet), csakhogy kevesen nyúlhattak a témához értő kezekkel. Más oldalról összefüggést gyanítok a popkultúra, mint a nyugati világ közvetítőjének mostohagyerekként kezelése és a klipek színvonala között is.
Nagyon sok olyan magyar zenés darab létezik, amelyeket bátran elemezhetünk valódi videoklipekként. Egyszer láttam egy egész csokrot 80-as években létezett együtteseknek készültekből; sajnos képtelen voltam megjegyezni a bandákat és a címeket, de határozottan emlékszem, hogy kimentek velük az ügetőre forgatni; vagy előfordult egy komplett dráma, ahol nem is láttunk zenészeket, hanem egy fiút meg egy lányt, akik a klip végére a Baleseti Intézetben kötöttek ki.
A zenére vágás pedig sok esetben a VH1 kínálatában látható daraboknál is hibádzik…

Rkka 2007.03.22. 14:07:10

Téged választalak, huhhúúú!

Ferót! Ferót választom!!! Hurrá! Mert ellenállhatatlan! Héjj! Tévedésben éltem persze, mert gyerekkoromból úgy rémlett, Hegyek között című frenetikus feldolgozásuk még a rendszerváltás előttről való, csakhogy a YouTube-on megtalálva ezt az édest, szemet szúrt a trambulin.
A trambulin, amelyiken a Városligetben ugrálnak a Beatrice tagjai gitárral a kezükben, és csujjogatnak a plébekre. A trambulinokat pedig élőben 90-ben láttam először, amikor a szüleim az M&M’s csokigolyó-partira cipeltek a Pecsába. Szóval a Feróék nem nyomulhattak trambulinon a rendszerváltás előtt, és érdekes, hogy abba sem gondoltam bele, hogy a csujjogatás volt hivatalosan elfogadott módja a megnyilatkozásnak, pláne nem, ha az ember közben épp a Hegyek között-et dolgozza fel. Nem baj, én nem jártam a közgázra, úgyhogy nem is lehetek minden helyzetben társadalompolitikailag érzékeny.
Az én dolgom mindösszesen, hogy a játékvonatot imádjam, és a csujjogatást. POGÓÓÓ!

„Zakatol a vonat, hóóó,
Téged választalak, hujjj!”
Tartós béke: HURRÁ!
Harcolj érte! OJ OJ OJ OJ!”

www.youtube.com/watch?v=4ofvgf-2HmE
süti beállítások módosítása