Mégis mozog

Minden ami mozog és elfér a képernyőn.

Friss topikok

  • Smileykiller (törölt): Ki csinálta ezt?Durva.Aztán a csoki is......Szia nyuszi...... (2009.02.12. 19:03) Is George Clooney gay?
  • Rkka: Üdv, Smileykiller, és én még azt hittem, hogy senki sem olvasta a bejegyzést! Szeretettel ajánlom ... (2008.12.25. 22:35) Passz
  • kiskicsicsiga: tv2.hu/2008-05-03/Hal_a_tortan_-_idilli_vacsora_Istvannal/ Hogy lehet Tüncike ilyen bunkó? mindent... (2008.05.05. 09:06) A hal neve: Tünde
  • Joker: igaz.. ez a baj, ha az ember blogot olvas, könnyű megfeledkezni róla, hogy ez egy napló.. dehát ha... (2008.01.04. 00:30) Frankómondók - Macskafogó 2.
  • human: na ez jó volt (2007.05.05. 00:24) Sunshine - Chris Cunningham napszemüvegben

Linkblog

How does it feel like to let forever be?

2007.02.13. 14:53 | Rkka | 1 komment

 

Annak idején hálistennek a videoklipekből írtam a szakdolgozatomat, úgyhogy volt hova nyúlnom, amikor felpattantam a tévé elől (magamon kívül), hogy utánanézzek egy-két információnak. Első körben megállapítottam, hogy a dolgozat kontár, és a biztonságosan mellébeszélős színvonalat hozza, ami az egyetemi képzésnek, ahova jártam, abban az időben szintén markáns ismertetőjele volt, viszont csak négyest kaptam rá. Úgyhogy nem tudom, mi van, de inkább nem vállalom a felelősséget. Sikerült azonban pár használható mondatot kihalásznom a fércműből, ami elindította a gondolatmenetet, ami ha nem is jut messzire, valameddig elbotorkál.

Magyarországon az elkészülő videoklipekre kifizetett összeg az előadóra szánt marketing-költségvetésnek körülbelül 10%-a. A költségvetés alapját pedig az adja, hogy az előadó lemezétől mekkora kereskedelmi hasznot remél a kiadó. Vagyis olyan előadónak készítenek csak, aki tuti befutó.

Ez rosszul hangzik, sőt felmerül a gyanú, hogy így talán nem arra használják a klipet, amire való, azaz reklámozásra, hanem mintha afféle csiribiri mulatságot látnának benne, amely esetben természetesen mindegy is, milyen a végeredmény. Sztárok arca az örökkévalóságnak, – aztán mehet a kukába. (Egy klikk: most repül a kismadár! És egy másik: Biztos, hogy törölni akarja: ’mcducky.txt’?) Ez világosan látszik, elég, ha megnézünk a legújabb magyar klipekből kettőt. Úsznak valami trendi szürkeségben. Vagy szürkéssárgában.

De akár nézzünk meg többet, mint kettő, ha már úgyis itt vagyunk. Dorina a változatosság kedvéért egy fürdőkádban úszik. Telített színek. Dorina felszabadult, kidugja a lábát a habból, lehet röhögni rajta – de ő enélkül is jól ismert, önálló showműsor. Vegyünk inkább két nem-megasztárt, akiknek nem mellékes a reklámérték: nos, Emilio és Fatime a mögéjük lőtt szokásos izgalmas, geometrikus falfelületeken nem igazán találják a helyüket, mondhatni, legurulnak róluk. Bocs. Aztán vannak önjelölt sztárok is, akiknek nem számít a pénz, vagyis az pont nem számít, őszintén örülnek a fejüknek, támogatják a művészetet, és előszeretettel pózolnak lepukkant helyeken, vagy éppen a fóti díszlet Notre Dame-jának lépcsőin (már megint), eltökélt, napszemüveges rendezők lázálmaiban. És végül két megasztár, akik úgy tűnik, szintén ráérnek vacakolni: Caramel és Bartók Eszter valami életlen, sárga fosba ragadt, és táncosok nyomják le őket. Gyakori kellékek a szomorú lány, a haverok, a hájas magyar celebek, a padlóhoz ragasztott retró-fotelek, és különféle üvegépületek. Általánosnak mondható, hogy a klipekben a hiányzó részeket gyerekek szerepeltetésével pótolják, akik szomorkás-romantikus jelenetekben, trendi cuccokban, lassítva láthatók.

A fent említettek megtekintése után, az egyéb vizsgálódást mellőzve könnyen beigazolódni látszik, hogy a megfelelő ismertség esetén tényleg mindegy, mi van valakinek a klipjében a képen, mi több, ez azok esetében is így van, akik a klippel szeretnék magukra felhívni a figyelmet. Mindazonáltal nyugodt szívvel szeretnék aludni, és elárulom, hogy amikor érezhetően NEM mindegy, mi van a képen, az több szempontból is jó eredményre vezet. Tök cool: a Mystery Gang Woodoo Doll-ja (lásd feljebb). Vagány: Roy és Ádám – Újfullánk. Elegáns: a nagylátószöggel felvett Nagykörút-klip, kár, hogy Bery feje folyvást kitakarja a lényeget, és a dal, amit énekel, zavar a gondolkozásban, pedig egy csomó ideig idegesít, mért nem ismerem fel, Pest melyik részéről van szó. Ellentmondást nem tűrve ösztönöz viszont végignézésre Rúzsa Magdi Aprócska blues-a. Ezekben a klipekben van kis kakaó, ha szigorúan a hirdetés-lényeget veszem, és akkor is, ha pusztán a felbukkanó mozgóképek közönségre (rám) gyakorolt hatását vizsgálom. Mármint, ha valakit ez érdekel. Igen figyelemreméltó lehet továbbá egy másik klipben felbukkanó Tisza cipős leányzó, aki elektronikus dallamra lélekszakadva rohan a sötétben, többé-kevésbé a zene ritmusára. Érdekelt volna, hová szalad a lelkem, de nem derült ki. Vagy nem emlékszem. Mindenre én sem emlékezhetek. A többi kacatot viszont másnak sem ajánlom.

Amúgy a dolgozatomban azt írom, egy-egy klip a Viva Tv képernyőjén átlagosan három hónapot tölt, hogy végül szép fokozatosan levegyék műsorról. Hogyan kerültök oda a polcra? Három és fél perc, két hónap és egy durva hét: a sztárok arca minden valószínűség szerint előbb vagy utóbb egy kurva nagy pincében végzi a Viva stúdiói alatt, Betán, ami nem a legjobb biztosíték az örök életre.

Címkék: celeb csatorna videoklip magyarvaló

A bejegyzés trackback címe:

https://megismozog.blog.hu/api/trackback/id/tr9436266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mr_lemming 2007.02.19. 15:42:58

Rozi! Imádlak! Valami véletlennél fogva az elmúlt 2 évre elosztott 1 órányi Viva TV nézésembe beleesett a Rúzsa Magdi és a Mistery Gang klip is. RM is meglepően jó volt, de az MG után csettintettem. Ugye van remény?
Amúgy az utóbbi itt nézhető:
www.mysterygang.com/component/option,com_weblinks/catid,40/Itemid,52/lang,hu/
süti beállítások módosítása